 |
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Oficjalne Forum Stowarzyszenia
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil Brach
Generał dywizji - Przewodniczący KR SMIL

Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin/Warszawa
|
Wysłany: Poniedziałek 00:41:28 05 Lis 2007 308 Temat postu: |
|
|
pijask napisał: | Czaro - nikt nie chce przekreślać Waszego wysiłku. Jeśli uważacie, że wprowadzenie 2 obiektów znacząco komplikuje zadanie to w najbliższej edycji możemy pozostać przy jednym obiekcie.
To wszystko mieści się w systemie rozpoznawania obrazu - ale czy idziemy krok dalej aby lot odbywał się autonomicznie przy pomocy autopilota ??? |
Koniecznie musi być wzięte pod uwagę zdanie zespołów i już teraz widać że nie wszystkie zmiany idą w dobrym kierunku... przynajmniej dla zaawansowanych zespołów, a tak być nie może.
Po drugie, ta sytuacja Piotrze pokazuje, że stawiając warunki należy myśleć co najmniej dwa lata w przód, żeby zmiany przed kolejną edycją nie cofnęły kogoś najbardziej zaawansowanego. Dlatego mimo świadomości, że w najbliższym roku modele mogą nie wykonywać lotu autonomicznie powinniśmy jako organizatorzy stawiać poprzeczkę wysoko.
Powiem trochę zadziornie... organizatorów w tym głowa, żeby żaden z modeli nie uzyskał 100% punktacji
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Czaro
Starszy szeregowy

Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: stolyca
|
Wysłany: Poniedziałek 03:00:17 05 Lis 2007 308 Temat postu: |
|
|
pijask napisał: | Czaro - nikt nie chce przekreślać Waszego wysiłku. Jeśli uważacie, że wprowadzenie 2 obiektów znacząco komplikuje zadanie to w najbliższej edycji możemy pozostać przy jednym obiekcie. |
Nie tyle komplikuje, co znacząco zmienia zadanie i uniemożliwia zastosowanie systemu który planowaliśmy zrealizować.
Cytat: | To wszystko mieści się w systemie rozpoznawania obrazu - ale czy idziemy krok dalej aby lot odbywał się autonomicznie przy pomocy autopilota ??? |
Co do autopilota nie mam żadnych zastrzeżeń.
Moim zdaniem powinno to zostać ujęte w regulaminie w ten sposób, że:
zespół prezentuje model sterowany z ziemi - ileś tam punktów
zespół prezentuje autonomiczny lot BSLa z kupnym autopilotem - więcej punktów
zespół prezentuje autonomiczny lot BSLa na własnym autopilocie - maksymalna ilość punktów.
Ewentualnie można w ogóle zabronić stosowania kupnych autopilotów i wtedy upraszczamy punktację.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Czwartek 10:26:41 08 Lis 2007 311 Temat postu: |
|
|
cześć
Nową propozycję regulaminu dadłem w nowym poście. Dodaję też propozycję punktacji za próby w locie.
1. lot po zadanej trasie (można wybrać tylko jeden z trybów lotu):
lot w trybie sterowania ręcznego:
odchylenie od trasy do 20m 3pkt
do 40m 1pkt
lot w trybie autonomicznym:
odchylenie od trasy do 20m 6pkt
do 40m 3pkt
zmiana trasy w czasie lotu 4pkt
2. odnalezienie zadanego obiektu/ów:
rozpoznanie obiektu/ów 1pkt
podanie pozycji obiektu/ów 2pkt
dokładność pod. pozycji 25m 2pkt
50m 1pkt
3. celność lądowania w okregu o średnicy:
do 25m 3pkt
25 - 50m 2pkt
50 - 75m 1pkt
4. działanie systemu spadochronowego, 3próby (liczy się udane otwarcie):
1 próba 1pkt
2 próba 1pkt
3 próba 1pkt
5. czas przygotowania BSL do lotu z pozycji "transportowej":
do 15min 2pkt
15 - 30 min 1pkt
6. sterowanie podczas startu:
ręczne 1pkt
automatyczne 3pkt
7. sterowanie podczas lądowania:
ręczne 1pkt
automatyczne 3pkt
8. obserwacja jednego z obiektów :
prze 30sek 1pkt
przez 1min 2pkt
9. Naziemna stacja kontroli lotu:
możliwość zmiany trasy w czasie lotu 3pkt
Osłona przeciwsłoneczna 1pkt
wyświetlanie wys,prędk,kurs 1pkt
wyświetlanie trasy lotu 1pkt
UWAGI:
Podczas prób spadochronu liczą się tez pkty za celność lądowania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek Bibik
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Piątek 15:41:05 23 Lis 2007 326 Temat postu: |
|
|
Po pierwsze to witam wszystkich!
mam w chwili obecnej kilka pytań odnośnie regulaminu i proponowanych zmian:
1. dlaczego ma być oceniana celność lądowania na spadochronie? Przecież to nie zrzut na celność tylko na przetrwanie - lepiej chyba byłoby odejmować ew. punkty za powstałe przy lądowaniu uszkodzenia. Poza tym, nie znając prędkości i kierunku wiatru to będzie strasznie niesprawiedliwa ocena. A zresztą, jeśli już mowa o celności, to trzeba by chyba określić wysokość na jakiej następuje otwarcie.
2. jak miałoby być oceniane zrobienie przez zespół autopilota? Czy jeśli zespół zaprojektuje taki układ i zleci wykonanie jakiejś firmie, to zrobił sam czy nie? Być może to szczegół, ale wydaje mi się, że te zawody muszą iść w kierunku układów automatycznych, więc chyba warto się zacząć nad tym zastanawiać
3. pytanie trochę z innej beczki. czy projekty mają być "czysto" studenckie czy mogą brać udział np. doktoranci, pracownicy uczelni itp.?
4. jeszcze przyszło mi do głowy pytanie o obraz. Bo w sumie piszecie, "możliwość obserwacji" itp. ale obraz obrazowi nie równy. Z jednej kamery może być widać las i samochód, a z innej liście i numery rejestracyjne Chodzi mi o ew. podanie jakiś parametrów pożądanego do uzyskania obrazu - może też jakoś uwzględnić to w punktacji? Bo przecież, z reguły chodzi o uzyskanie jak najlepszej jakości obrazu.
To chyba na razie tyle w temacie "moje 3 grosze"
Pozdrawiam
Przemek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pijask
Plutonowy

Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wawa
|
Wysłany: Wtorek 23:57:15 27 Lis 2007 330 Temat postu: |
|
|
Odpowiedzi na kilka pytań
Ad1. Lądowanie na spadochronie jest dla bezpilotwców w kategori mini - do 5 kg - standartową metodą "odzysku". Najczęściej przy okazji stosuje się poduszki powietrzne dla ochrony głowicy obserwacyjnej. Inna metoda to duże klapy jak w SOFARze. Ogólnie jednak chodzi o to by opadać bardziej pionowo niz lądować lotem szybowcowym co w terenie przygodnym może się skończyć co najmniej cyrklem. System spadochronu ma być tak dopracowany by działał zawsze a nie przypadkiem.
Ad2. Co do oceny autopilota jestem za tym aby za własny projekt były dodatkowe punkty.
Ad3. Bezpilotowiec ma być wykonany przez studentów ale pod nadzorem pracowników uczelni. Chodzi o to aby korzystały obie strony - studenci zdobywają doświadczenie inżynierskie pracując przy złożonym projekcie, a pracownicy uczelni jako pedagodzy przekazują swoją wiedzę studentom.
Na konkursie projekt będą bronić studenci więc muszą wiedzieć co stworzyli - pracownicy będą po drugiej strony barykady. Doktorantów chyba trzeba juz zaliczyć do pracowników uczelni.
Ad4. Co do obrazu to powinien byc on przekazywany w trybie rzeczywistym oraz rejestrowany. Potem bedzie można odtworzyć filmy dla wszystkich i będzie mozliwość ich porównania.
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czwartek 03:47:11 29 Lis 2007 332 Temat postu: |
|
|
To pytanie chyba juz tu sie pojawilo, ale skoro powyzej Widmo proponuje ocene punktowa za prawidlowe sledzenie sciezki to mam pytanie jak to bedzie mierzone? GPS z rejestracja na pokladzie? To wymagaloby od zespolow zaprojektowania luku na GPS- a do tego potrzebne byloby okreslenie wymiarow, masy, itp. Wydaje mi sie to zbedna komplikacja idei, konkursu. Proponowalbym pozostac przy pierwotnym pomysle poszukiwania obiektu na wyznaczonym obszarze- jak model "obleci" ten obszar- to juz problem zespolow. Wymaganie aby model wystartowal (zostal wyrzucony) wykonal lot autonomiczny, przkazal obraz w czasie rzeczywistym i wyladowal w zadanej lokalizacji. Nie bardzo widze pomysl celnosci ladowania... Realizacja tego wymagala by oddzielnego sterowania spadakie- a to jak wiadomo do prostych nie nalezy. Zamiast tego proponowalbym postawienie wymagania na predkosc, wysokosc i lokalizacje otwarcia spadochrony co mozna kontrolowac poprzez analize nagrania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pijask
Plutonowy

Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wawa
|
Wysłany: Czwartek 08:48:16 29 Lis 2007 332 Temat postu: |
|
|
Marcinie, jak znajdziesz chwile to obejrzyj prezentacje zespolow z 2007 na okolicznosc GPSa.... bo zaczynasz jakies herezje glosic
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Czwartek 13:04:46 29 Lis 2007 332 Temat postu: |
|
|
Witam
Przyznaję racje że lądowanie z odpowiednią celnością jest trudnym zadaniem. Można usunąc ten pkt.
Jak ocenić kto jest autorem układu autopilota. Czy ten kto stworzy oprogramowanie czy ten kto zrobi sprzęt i oprogramowanie? Tutaj moim zdaniem należało by osobno punktować poszczególne elementy jak własne oprogramowanie, własny projekt hardware'owy, własne wykonanie czyli wykonanie płytki i wlutowanie elementów.
Czy maja to być tylko studenckie projekty? Jestem za ty aby w pracach uczestniczyli również pracownicy uczelni. Projekty sa coraz bardziej zaawansowane z wszystkimi pracami sami studenci mogą nie dać sobie rady i to nie ze względu na umiejętności ale ze względu czasowych. Z moich doświadczeń wynika, że z 10osobowego zespołu zostaje po 2latach projektu, 2-3 najbardziej zaangażowanych w prace. Pracownicy mogą motywować studentów przez przejściówki lub dyplomy tematycznie związane z projektem bezzałogwca.
Kwestia rozpoznania obiektu i jego obserwacji. Celem misji jest rozpoznanie obiektu białej płachty z czarnym krzyżem. Jeżeli zespół dysponuje kiepskim sprzętem musi bliżej podejść, misja trwa dłużej. Jeżeli da się rozpoznać tego rodzaju cel to na pewno rozpozna się w miarę dokładnie większe obiekty (nie na zasadzie: ta jasna plana wygląda jak samochód osobowy, ale jakiej marki?).
Jeżeli będa loty po zadanej trasie komisja będzie potrzebowała programu do sprawdzenia tras wykonanych lotów.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czwartek 19:38:10 29 Lis 2007 332 Temat postu: |
|
|
pijask napisał: | Marcinie, jak znajdziesz chwile to obejrzyj prezentacje zespolow z 2007 na okolicznosc GPSa.... bo zaczynasz jakies herezje glosic
[link widoczny dla zalogowanych] |
Zapoznalem sie z prezentacjami- i chyba sie nie zrozumielismy. Czym innym jest GPS pokladowy wykorzystywany do ukladu sterowania a czym innym uklad "kontrolny". Moim zdaniem nie mozna laczyc tych funkcji. Dlatego wykreslilbym punkt o odwzorowaniu trasy- zbedna komplikacja. Maja poleciec znalesc i tyle. A to juz zmartwienie konstruktorow i projektankow zeby latal tam gdzie ma latac a nie pol kilometra dalej...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Piątek 12:12:40 30 Lis 2007 333 Temat postu: |
|
|
Jednym z nowych zadań w proponowanym regulaminie jest właśnie lot po zadanej trasie z jak najmniejszymi odchyłkami od niej. Komisja po locie powinna mieć możliwość weryfikacji trasy lotu z zadaną trasą. Do tego potrzebne jest oprogramowanie.
Cytat: | Czym innym jest GPS pokladowy wykorzystywany do ukladu sterowania a czym innym uklad "kontrolny". Moim zdaniem nie mozna laczyc tych funkcji. Dlatego wykreslilbym punkt o odwzorowaniu trasy- zbedna komplikacja |
rozumiem że chodzi o jakiś rejetrator trasy. W nowym regulaminie proponuje (pkt 4.2 d,e,g) aby trasa zadana i rzeczywista była prezentowana i rejestrowana w czasie rzeczywistym na ekranie stacji naziemnej, więc nie jest potrzebny żaden dodatkowy układ. Poza tym komisja może mieć własne oprogramowanie którym może zweryfikować dokładność lotu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Piątek 16:17:40 30 Lis 2007 333 Temat postu: |
|
|
Jezeli tak zdefiniujemy zadanie- to moja polemika jest bezzasadna, aczkolwiek nadal uwazam ze kontrola trasy jest rzecza wtorna.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Piątek 18:00:55 30 Lis 2007 333 Temat postu: |
|
|
Na jakiejś podstawie należy ocenić wykonanie zadania. Po to kontrola.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Piątek 18:19:07 30 Lis 2007 333 Temat postu: |
|
|
Jasne ze jak jest wymog to musi byc i kontrola... Po prostu glosno zastanawiam sie czy konieczny jest taki wymog.
W miedzyczasie rzucilem okiem na to co maja w konkursie AUVSI- maja punkty kontrolne. Czyli nasze wymaganie jest pietro wyzej.
Z innej strony patrzac- jezeli zespoly sa w stanie sprostac takiemu wymaganiu to nie ma co dyskutowac. Kontrolujemy przelot i juz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Piątek 18:36:02 30 Lis 2007 333 Temat postu: |
|
|
widmo napisał: | Jednym z nowych zadań w proponowanym regulaminie jest właśnie lot po zadanej trasie z jak najmniejszymi odchyłkami od niej. Komisja po locie powinna mieć możliwość weryfikacji trasy lotu z zadaną trasą. Do tego potrzebne jest oprogramowanie..(...). Poza tym komisja może mieć własne oprogramowanie którym może zweryfikować dokładność lotu. |
Nawiazujac do mojego poprzedniego postu- nie mam wiecej uwag co do rejestracji trasy lotu i przekazywania polozenia w czasie rzeczywistym. Mam natomiast pytanie- jak komisja zweryfikuje i oceni przelot po trasie (dokladnosc odwzorowania zalozonej trasy w porownaniu do trasy rzeczywistej)? Jak wspomnial Widmo potrzebne byloby jakies oprogramowanie, chociazby prosty przelicznik e Excel'u. Jezeli ktos podjalby sie wykonania takiego instrumentu- wymaganie mogloby zostac poprawnie zweryfikowane.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek Bibik
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sobota 12:37:23 01 Gru 2007 334 Temat postu: |
|
|
Jako pracownik ZAiOL i równocześnie członek SMILu mogę się podjąć przygotowania oprogramowania do sprawdzenia poprawności trasy. Ustalimy, którą depeszę nmea układy mają obowiązkowo rejestrować i to wszystko.
Jeśli się zgadzacie, to czekam na oficjalne info od szefostwa MIWLu.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Sobota 15:09:35 01 Gru 2007 334 Temat postu: |
|
|
Wystarczy położenie (długość, szerokość) nie trzeba całej sentencji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarcinTrajer
Kapral

Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sobota 16:50:49 01 Gru 2007 334 Temat postu: |
|
|
Przemek,
Byloby fajnie gdybys cos takiego napisal. Mysle ze mozna zalozyc oddzielny temat zeby ustalic szczegoly.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pijask
Plutonowy

Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wawa
|
Wysłany: Sobota 16:51:07 01 Gru 2007 334 Temat postu: |
|
|
Witam
Zastawiam się też nad wysokością - w terenie pagórkowatym lub górskim to dość istotne.
Do automatycznego uruchomienia spadochronu trzeba zdefiniować 3 wspórzędne: szerokość i długość geograficzną no i wysokość nad poziomem morza. (np. jakies 30 metrów powyżej poziomu gruntu w danym miejscu)
Teraz mam pytania do kolegów osprzętowców - czy macie wyrobione zdanie na temat praktycznej dokładności pomiaru wysokości przez stosowane przez was układach GPS - 2, 5, 10 metrów ???
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Niedziela 18:20:07 02 Gru 2007 335 Temat postu: |
|
|
Na razie nie mamy sprawdzonej dokładności pomiaru wysokości z GPS. Jak pogoda i okolicznosci pozwolą to mamy zamiar zmienić ten stan.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
widmo
Szeregowy

Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warsaw
|
Wysłany: Środa 10:54:50 05 Gru 2007 338 Temat postu: |
|
|
Zawody bezpilotowców w USA
[link widoczny dla zalogowanych]
W regulaminie są zdefiniowane poziomy zaawansowania projektów. Na każdym poziomie są coraz trudniejsze zadania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|