|
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Oficjalne Forum Stowarzyszenia
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Piątek 18:27:39 27 Kwi 2007 116 Temat postu: Opis konstrukcji |
|
|
BRW 1 to poduszkowiec turystyczny, maksymalnie trójosobowy. Konstrukcja kabiny pozostaje otwarta, z możliwością późniejszej adaptacji elastycznego, bądź półelastycznego pokrycia. Ciąg potrzebny do napędu jednostki, a także ciśnienie niezbędne do jej unoszenia, zapewnia wspólne, otunelowane śmigło wentylatorowe. Jednostka budowana jest w układzie komory wyrównawczej, tzn., że otacza ją elastyczny fartuch wypełniony powietrzem, z pod którego wypływające powietrze unosi jednostkę nad podłożem.
[link widoczny dla zalogowanych]
Poduszkowiec na długości podzielony jest na dwa główne przedziały: pasażerski oraz napędowy, oddzielone od siebie wręgą. Przedział pasażerski wyposażony jest w układy sterowe oraz fotele dla trzech osób. Fotel pilota umiejscowiony jest centralnie, w osi podłużnej jednostki, co wydatnie wpływa na sterowność jednostki w sytuacji, kiedy porusza się nią jedynie sam pilot. Przedział napędowy przeznaczony jest na umiejscowienie silnika, układu przeniesienia napędu, oraz wentylatora wraz z otunelowaniem, który częściowo zagłębiony jest poniżej linii rufy (około 30 %). Zagłębiona część wentylatora służy do wytworzenia ciśnienia w poduszce (fartuchu) pozostała część zapewnia ciąg.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jednostka ma kształt zaostrzonego na dziobie prostokąta. Fartuch stanowiący granicę poduszki powietrznej, unosi dno poduszkowca na około 200 mm od podłoża, powietrze wypływające spod fartucha oddziaływując na podłoże unosi całą jednostkę wraz z fartuchem na wysokość około 20 mm. W ten sposób elastyczna poduszka przelatuje nad podłożem oraz ślizga się po wystających jego elementach, a dno kadłuba dodatkowo umiejscowione wyżej nie ma żadnego kontaktu z podłożem. Przed przedziałem pasażerskim, w dziobie, znajduje się dodatkowa, zamykana przestrzeń na bagaż pasażerów. Za przedziałem silnikowym pozostaje miejsce na usterzenie (jeszcze niezamodelowane).
Od początku przedziału pasażerskiego, po koniec przedziału napędowego poprowadzona ma zostać kratownica z rurek stalowych. Kratownica ta w przedniej części stanowić będzie element osadczy szyby przedniej, z tyłu zaś da możliwość zamontowania do niej płytowego usterzenia. Kratownica poza tym stanowi element bezpieczeństwa – swoistą klatkę, chroniącą pilota i pasażerów przed przygnieceniem w przypadku ewentualnej wywrotki jednostki na twardym podłożu, oraz daje możliwość zaczepienia opcjonalnie elastycznego pokrycia kabiny.
Dno pojazdu od spodu wyposażone ma zostać w stalowe płozy, umożliwiające osiadnięcie na twardym terenie dna jednostki, a także ewentualne tarciowe hamowanie o twarde podłoże (np. asfalt) w uzasadnionych przypadkach.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Poduszkowiec BRW 1 - przekrój:
1 - poduszka powietrzna (fartuch elastyczny wypełniony powietrzem);
2 - kadłub wykonany z płyt kompozytowych;
3 - deska przyrządów awionicznych pilota;
4 - szyba przednia;
5 - fotel pilota;
6 - fotele pasażerów;
7 - rama bezpieczeństwa;
8 - otunelowanie wentylatora stanowiącego napęd jednostki;
9 - silnik spalinowy;
10 - tylna kratownica;
11- słup sprężonego powietrza pod poduszkowcem unoszącego jednostkę do góry.
Kadłub jednostki zbudowany jest w postaci płyt kompozytowych, przekładkowych. Płyty te wykonuje się samodzielnie przez zalaminowanie przekładki (grubości 15 mm) z pianki poliuretanowej, odpowiednią liczbą (w zależności od obciążenia elementu 1 do 5) warstw tkaniny szklanej. Laminowanie następuje na skutek wzajemnego przesycenia kolejnych warstw żywicą epoksydową z odpowiednim utwardzaczem. Płaskie płyty laminuje się z niedużym naddatkiem ponad ich potrzebny wymiar, a następnie po utwardzeniu docina i fazuje. Tak uzyskane elementy klei się tą samą żywicą z utwardzaczem doczołowo, po czym nalaminowuje na łączeniach obustronnie nakładki z tkaniny szklanej. Tak uzyskany kadłub charakteryzuje się odpowiednią sztywnością, odpornością na uderzenia a także niezwykłą lekkością w porównaniu do innych konstrukcji. Planuje się, że masa całej jednostki nie przekroczy 600 kg wraz z udźwigiem stanowiącym około połowę tej wartości.
Zewnętrzne poszycie kadłuba BRW 1 składa się z 11 tak przygotowanych płyt. Wewnątrz kadłuba wstawione zostają jeszcze tak samo wykonane wręgi, wzdłużne ścianki przedziałów, podłogi przedziałów oraz górne poszycia zewnętrzne przedziałów.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Napęd jednostki stanowić ma silnik zaadaptowany z samochodu Polonez 1500. Jest to silnik spalinowy, tłokowy, czterosuwowy, czterocylindrowy o zasilaniu gaźnikowym. Pierwotnie posiadał on pojemność 1500 cm sześciennych, jednakże po przeróbkach najprawdopodobniej pojemność ta uległa pomniejszeniu. Zwiększony stopień sprężania i inne modyfikacje spowodowały wzrost mocy jednostki napędowej do około 90 KM z mniej więcej 66 KM.
Układ przeniesienia napędu stanowić będzie przekładnia wielopasowa o paskach klinowych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dominik
Generał brygady - Sekretarz KR SMIL
Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wtorek 00:05:31 01 Maj 2007 120 Temat postu: |
|
|
Parę pytań:
1. Czy myśleliście na temat ukłądu z dyszą pierścieniową ?
2. Jak układ mają seryjne poduszkowce z IL ?
3. Kiedy planujecie oblot ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wtorek 00:20:49 01 Maj 2007 120 Temat postu: |
|
|
1. Znamy ten układ. Zważywszy jednak na stopień trudności wykonania, dostępność materiałów, nauki wyniesione z podpatrywania poduszkowców ILotowych, założenia konstrukcyjne etc., uznaliśmy, że skorzystamy z układu tradycyjnego.
2. Trudno mówić o "seryjnych" poduszkowcach - każdy jeden jest inny. Prototyp (tzw. Srebrny) ma układ identyczny jak nasz, czyli z jednym wentylatorem służącym jednocześnie do wytwarzania ciśnienia pod kadłubem, napełniania balonu powietrzem oraz napędu całej konstrukcji. Poduszkowiec "Czerwony" oraz "Żółty" mają śmigło do napędzania konstrukcji oraz specjalny wentylator przypominający budową sprężarkę odśrodkową do "obsługi" fartucha i wytwarzania odpowiedniego ciśnienia pod kadłubem.
3. Właściwie trudno powiedzieć. Obawiam się, że po wakacjach. Gdy zaczynaliśmy budowę myśleliśmy o czerwcu 2007, niestety w trakcie rozwoju projektu wynikły pewne problemy, czasu trochę zbrakło i tak dalej. Będziemy się starali na bieżąco zdawać relacje z postępów prac. Jeżeli ktoś chciałby popatrzeć jak realizujemy nasz projekt, zapraszamy do siedziby SMIL.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wtorek 12:08:25 08 Gru 2009 341 Temat postu: |
|
|
Witam! Gdzie można zdobyć plany takiego poduszkowca.Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wtorek 21:55:51 08 Gru 2009 341 Temat postu: |
|
|
Nie dysponowaliśmy żadnymi planami. Kolega Krzysztof sam zaprojektował wszystko od samego początku
Powodzenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Środa 20:22:55 09 Gru 2009 342 Temat postu: |
|
|
Szkoda że brak fotek z przebiegu pracy nad budową.Przynajmniej jakieś odręczne rysunki i wymiary.Bo tak to fajna maszyna ale chyba nie o to chodzi żeby w zaciszu wybudować pojazd , pokazać i cisza.Od dłuższego czasu poszukuję rysunków,planów a ten poduszkowiec wygląda na godny zainteresowań.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czwartek 23:57:40 10 Gru 2009 343 Temat postu: |
|
|
Wedle mojej najlepszej wiedzy, koordynatorem budowy poduszkowca jest Krzysztof Błasiak - nomen omen Prezes SMIL. Spróbuj do niego uderzyć (chociażby przez forum) a na pewno udzieli Ci informacji
Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Sobota 23:23:03 12 Gru 2009 345 Temat postu: |
|
|
Dzięki za odpowiedz i podpowiedz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wtorek 12:16:16 15 Gru 2009 348 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] Szukałem,szukałem i znalazłem
Koledzy co sądzicie o tym poduszkowcu.Osobiście bardziej podoba mi się BRW jest prostrzy i tańszy w budowie no ale brak planów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wtorek 12:22:52 15 Gru 2009 348 Temat postu: |
|
|
A jeszcze jedno te plany sąlegalne i darmowe udostępnione przez Francuskich studentów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czwartek 23:07:23 17 Gru 2009 350 Temat postu: |
|
|
Powiem tak:
Francuzka konstrukcja jest zupełnie innego typu. Oni proponują poduszkowiec jednoosobowy, a SMIL-1 ma zabierać trzy osoby.
Prawdę powiedziawszy, jak jeszcze pracowałem przy poduszkowcu (wtedy nazywał się jeszcze BRW) nie mieliśmy dokumentacji z prawdziwego zdarzenia. Miała ona powstać w trakcie budowy. Wiem, że trochę to zalatuje amatorszczyzną i robieniem na ślepo. Z drugiej jednak strony, dysponowaliśmy dość dokładnymi rysunkami, które powstały po zrobieniu modelu 3D w programie CADowskim, więc chyba można uznać je za dokumentacje i plany.
Rysunki o których mówię, dotyczyły kadłuba. Być może później powstało coś jeszcze, o czym nie wiem. Od siebie mogę dodać, że zajmowałem się obliczeniami BRW ze strony CFD. Wyniki były całkiem niezłe, ale trzeba wziąć pod uwagę, że wiele założeń było uproszczonych.
Jak wyglądało to w rzeczywistości: pracowaliśmy pod czujnym okiem doświadczonych konstruktorów z Instytutu Lotnictwa, więc kiedy mieliśmy jakieś wątpliwości, radziliśmy się ich.
Jeżeli będziesz kiedyś w Warszawie, daj znać, może Krzysztof pokaże Ci SMILa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Niedziela 00:53:54 20 Gru 2009 353 Temat postu: |
|
|
Witam!Mam ten program i zobaczę może mi się uda A tak na powagę czy nie szkoda żeby dorobek jakiegoś cennego czasu,kilku wyrzeczeń poszedł w zapomnienie.Przecież to wasze osiągnięcie,wasz pomysł się sprawdził i powinien dalej trwać,rozwijać się a nie być zaszufladkowany.To są wasze wypociny.Czy nie sprawdzacie forum? .Ponad 2.000 razy było zainteresowań tym projektem.
Mam problem z kupnem płyty z pianki konstrukcyjnej gdzie to można dostać.W jednym ze sklepów za płytę 20x900x400 zaśpiewali mi 59zł czy to możliwe?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Niedziela 20:53:11 20 Gru 2009 353 Temat postu: |
|
|
Cieszę się, że Ci się podoba. Też mam nadzieję, że Krzysiek będzie konstrukcję rozwijał i promował.
Na pewno możesz nas (SMIL) zobaczyć na corocznym Pikniku Naukowym w Warszawie. Za każdym razem prezentujemy postępy prac w stosunku do zeszłego roku.
Co do pianki, to zależy jakiej grubości...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Poniedziałek 13:18:25 21 Gru 2009 354 Temat postu: |
|
|
Na pewno przyjadę na Piknik żeby zobaczyć i coś ściągnąć z poduszkowca. A Krzysztof nie odpowiada pisałem do niego na PW.
Pianka ma być 1,5cm dalej szukam producenta.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szunaj60
Szeregowy
Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Poniedziałek 23:18:00 04 Sty 2010 3 Temat postu: |
|
|
No tak zostałem zdegradowany.W wojsku miałem starszego kaprala,byłem czołgistą.Dobrze że wnuczek tego nie widzi bo by się śmial z dziadka Ale na serio znalazłem sztywne płyty poliuretanowe 15mm w cenie 38zł/m2 (3x1,5)to chyba tanio.Teraz szukam płótna i zywicy,gdzie to można kupić w supermarketach są w małych pojemnikach i drogie.Może z kolegów ktoś mi podpowie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Użytkownik usunięty
Gość forum SMIL
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czwartek 03:15:32 07 Sty 2010 6 Temat postu: |
|
|
Hej
Na pewno w marketach typu OBI itp. znajdziesz potrzebne materiały, jednakże jak już zauważyłeś - w ilościach "detalicznych" jeżeli zabierasz się za budowę - osobiście proponuję hurtownię
Poszukaj po sieci, na pewno coś znajdziesz - niestety nie jestem w stanie podać Ci konkretnego namiaru, ponieważ nigdy nie mieliśmy potrzeby kupowania materiałów w ilościach "przemysłowych" Na podstawie umowy jaką zawarliśmy z Instytutem Lotnictwa, oni dostarczali nam wszelkich niezbędnych materiałów. Generalnie rzecz ujmując - czyściliśmy magazyny z tkanin, które były zapewne starsze niż Paweł, Krzysiek i ja razem wzięci
Jak będziesz przejazdem w Warszawie, daj znać może uda się nam zorganizować mały pokaz naszej konstrukcji.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|